Specificaties van en advies voor de VR-bril
Het kiezen van de juiste VR-bril is lastig als je niet weet welke soorten er zijn, hoe de VR-bril werkt en wat voor mogelijkheden dit apparaat te bieden heeft. Daarom heeft onze lieve eekhoorn Knibble zich zorgvuldig verdiept in de virtuele wereld. Hieronder legt hij alles uit wat er te weten valt over de VR-bril.
Soort VR-bril
Voordat jij een VR-bril in huis haalt doe je er goed aan je eerst in de verschillende soorten VR-brillen te verdiepen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om de headset aan te sluiten op je PC of mobiel, maar je kan ook een opzichzelfstaande VR-bril kopen. Knibble heeft dit tot op de bodem uitgezocht. Lees alles over de verschillende soorten VR-brillen..
Extended Reality
Extended Reality is een overkoepelende term voor de verschillende soorten VR. Knibble maakt zelf onderscheid tussen vier soorten: Augmented Reality, Assisted Reality, Mixed Reality en Virtual Reality. Meer weten over wat deze vormen van VR te bieden hebben? Lees alles over Extended Reality.
Bewegingsvrijheid: rondkijken of rondlopen
Wanneer je een VR-bril op hebt, wordt er onderscheid gemaakt tussen twee vormen van bewegingsvrijheid waarop jij je kunt verplaatsen binnen de virtuele wereld. De eerste vorm van bewegingsvrijheid heet Three Degrees of Freedom (3DOF). Hierbij kan je alleen je hoofd bewegen. Wanneer jij door je huiskamer loopt, blijf je in de virtuele wereld gewoon op dezelfde plek staan. De tweede vorm van bewegingsvrijheid heet Six Degrees of Freedom (6DOF). Hierbij kan je binnen de digitale wereld ook vooruit, achteruit of opzij bewegen. Het verplaatsen gaat meestal wel via een controller en niet door zelf van A naar B te lopen. Lees alles over bewegingsvrijheid bij VR-brillen.
Tracking methode met ingebouwde of externe sensoren
VR-brillen hebben twee manieren om te bepalen waar je bent en hoe je beweegt in de virtuele wereld. De eerste methode heet inside-out tracking en werkt door middel van sensoren en camera's die in de VR-bril zitten. Maar je kunt ook gebruik maken losse sensoren, die je in je omgeving plaatst. Op die manier kan de VR-software precies zien waar je bent.
Room scale tracking: verplaats je door te lopen
room scale tracking is een technologie die wordt gebruikt in virtual reality (VR) om jouw bewegingen in een fysieke ruimte te volgen en te vertalen naar een virtuele wereld. Hierdoor kun je bijvoorbeeld in de virtuele wereld rondlopen en voorwerpen oppakken alsof het echt is. Hoewel het ideaal is voor grote speelruimtes, zijn er veel VR-games die zijn ontworpen om te werken met verschillende maten van speelruimtes. Room-scale-tracking maakt de VR-ervaring veel realistischer en leuker!
Een virtuele wereld zonder zwarte randen dankzij een grote kijkhoek
Al heb je een VR-bril met een grote kijkhoek, dan zie je geen zwarte randen wanneer je rondkijkt. Deze zwarte randen zie je juist wel wanneer de headset een kleine kijkhoek heeft. Voor een grote kijkhoek is een goede resolutie ook belangrijk. Als dit niet het geval is merk je sneller wanneer het videobeeld geen scherpe resolutie heeft, wat de virtuele ervaring iets minder indrukwekkend maakt.